Lifli Gıdalar Tüketmeliyiz, Ama Neden?

Lifli Gıdalar Tüketmeliyiz, Ama Neden?

Lİfli Gıdalar Tüketmelisiniz! Ama Neden?

 

Nasıl sağlıklı beslenebilirim diye araştırıyorsanız karşınıza sıklıkla çıkan bir cümle vardır, Lifli Gıdalar Tüketmelisiniz!

“Roksidiyet” facebook ve instagram bağlantılarımızı takip ediyorsanız paylaştığımız yemek görsellerimizin içeriği hakkında bilgi verirken “lif açısından zengin “ açıklaması ilişir gözünüze. Sağlıklı ve dengeli beslenmek sadece kalori hesabı yapmak değildir ,  aynı zamanda günlük alınması gereken bütün besin değerlerinin , vitamin-mineral ve lif zenginliklerinin günlük tükettiğiniz gıdalar içinde yer almasını sağlamaktır. Önemli olan azar azar ama çeşitlendirilmiş öğünler oluşturmaktır. Beslenmek ancak bu şekilde sağlıklı ve dengeli olacaktır. Makalemizi okumadan önce belirtmek isteriz. Diyet Yemek Siparişlerinizde dikkat etmeniz gereken sizin için düşünülmüş mü ? lif açısından zengin mi ? ve çeşitlendirilmiş öğünler mi ?

 

Bu bağlamda Lif nedir? Niçin vücudumuz için önemlidir ? Bize faydası nedir? Hangi gıdalarda vardır? Bu soruların cevabına gelin birlikte bakalım isterseniz.

 

Lİf Nedir?

Halk dilinde  “Posa” olarak da bilinir. Karbonhidrat, protein, yağ, mineral, vitamin ve su gibi besin değerlerinden biri değildir. Lif, yiyeceklerin bağırsaklarımız tarafından sindirilemeyen ve kan dolaşımına emilimini yapamadığı kısmıdır . Vücudumuzu besleyemez ama sağlığımıza birçok fayda sağlar. 2 türü vardır.

 

  • Suda Çözünmeyen Lifler; Sindirim Sistemi Rahatsızlıklarına fayda sağlar
  • Suda Çözünebilen Lifler; Kolesterol ve Kan Şekerini dengeler

 

 

 

 

 

 

  1. Suda Çözünemeyen Lifler; Bağırsak kaslarını harekete geçiren posalardır. Atık maddelerin bağırsak içindeki hareketini sağlarlar. Çözünmeyen lifler mide ve bağırsaklardaki boşlukları doldurarak doyma hissini kuvvetlendirir.

 

Suda Çözünmeyen Lif İçeren Yiyecekler

 

Sebzeler: Pancar, şalgam, karnabahar, lahana, Brüksel lahanası ve havuç  önemli oranda suda çözünmeyen lif içermektedir.

 

Yeşil yapraklı sebzeler, brokoli, yeşil fasulye, salatalık, soğan, lahana, kereviz, domates, patlıcan, biber ve mısır da yüksek oranda lif içerir.

 

 

Meyveler: Kabuklu, çekirdekli meyvelerin çoğu değişen oranlarda suda çözünmez besin lifi içerir.

 

Tahıllar: Buğday kepeği, çavdar ve kahverengi pirinç çözünmez lif için iyi

kaynaklar arasındadır. Buğday kepeği, yulaf kepeği, kuru havuç, gevrek ekmek, buğday tohumu, kepekli çavdar unu, patlamış mısır, fıstık, kuru şeftali, badem, Mercimek, arpa unu, müsli, kuru üzüm, ceviz, Kepekli makarna

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Suda çözünen lifler; Dışkıya yumuşaklık, jel kıvamı ve hacim kazandırarak bağırsakların düzenli çalışmasını sağlar ve bu sayede kabızlığı önler.  Çözünür lifler gıdanın sindirim sürecini yavaşlatır. Lifli bir öğün sonrasında kişiler daha uzun süre tokluk halini sürdürür. Aşırı şişmanlık, şeker hastalığı ve kolestrol eksikliği tedavisinde kullanılır.

 

 

Suda Çözünür Lif İçeren Yiyecekler

Sebzeler: Brokoli, havuç, mısır, bezelye, domates, kabak, patates.

Meyve:  Portakal, kayısı, muz, böğürtlen, kiraz, greyfurt, şeftali, ananas, armut, erik, çilek, mandalina.

 

Tam Tahıllar: Yulaf kepeği.

Yulafla birlikte taze meyve tüketmek lif oranını arttıracaktır. Yine aynı şekilde pişmiş veya kahvaltılık gevrek olarak tüketilen arpa çözünür lif bakımından oldukça zengindir.

Baklagiller: Sarı veya yeşil mercimek, fasulye, nohut

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Önemli bilgiler:

 

  • Yarım bardak pişmiş herhangi bir baklagil yaklaşık 3 adet meyve kadar besin lifi içerir.
  • Posa hayvansal gıdalarda yoktur. Sadece sebze, tahıl, meyve ve yemiş gibi toprakta yetişen gıdalarda vardır
  • Çiğ besinler işlenmiş besinlerden, kabuklu olan besinler de kabuksuz olanlardan daha fazla posa içerir.
  • Lif alımınızı arttırmak için bol bol su içmelidir.
  • Kabuklu yenebilen meyvelerin kabuklarını soyulmamalıdır.

  • Yemeklerde beyaz pirinç yerine bulgur tercih edilebilir.

  • Haftada bir kaç kez mutlaka kuru baklagil tüketilmelidir.

 

  • Sebzelerden en yüksek oranda lifi alabilmek için çiğ tüketilebilir.

 

  • Her iki lif türü beynin vücudunuza yeme sinyali göndermesini geciktirir ve kalıcı doygunluk hissi sayesinde kilo vermek daha mümkün hale gelir.