14 Kasım Dünya Diyabet Günü

14 Kasım Dünya Diyabet Günü

14 KASIM DÜNYA DİYABET GÜNÜ

ŞEKER HASTALIĞI

Günümüzde şeker hastalığını ne çok duyar olduk. Hastalığın ismi de kulağa çok hoş geliyor değil mi “Şeker Hastalığı”?. Ne yazık ki o kadar masum değil . Diğer adı Diyabet olan bu hastalık herhangi bir belirti göstermeden yıllarca sessiz kalabiliyor. Eğer tedavisi yapılmaz, beslenme şekline dikkat edilmez ise yüksek kolesterol, damar tıkanıklığı, kol ve bacakta kangren, körlük ve böbrek hastalıklarına sebebiyet veriyor.

A - Tip I ve Tip II olmak üzere iki tür şeker hastalığı var.

  • Tip I (insüline bağlı şeker hastalığı) kalıtsal olup çocukluk ya da gençlikte ortaya çıkıyor ve sürekli insülin tedavisini gerektiriyor.
  • Tip II (insüline bağımlı olmayan şeker hastalığı) diyabet yetişkinlikte ortaya çıkıyor ve insüline gerek kalmadan diyet ve kilo kaybıyla kontrol altına alınabiliyor.

B -  Aşağıdaki belirtileri hissediyorsanız doktorunuza danışıp kan tahlili yaptırın lütfen.

 

  • Çok sık idrara çıkma
  • Aşırı susama ve acıkma
  • Ciltte kuruma ve kaşıntı
  • El ve ayaklarda karıncalanma ve uyuşma
  • Deride, vajinada ve mesanede iyileşmeyen enfeksiyonlar
  • Aşırı yorgunluk ve uyku hali
  • Hızlı kilo verme
  • Bulanık görme

 

 

C – Tahlillerinizi yaptırdınız ve sonuç gösteriyor ki diyabet hastasısınız. O zaman doktorunuz ile ortak çalışarak kan şekerinizi normal düzeyde tutmayı hedeflemelisiniz. Nasıl mı?

 

  • Spor, vücuttaki kan şekeri düzeyini dengeliyor. Doktorunuza danışarak tıbbi kontrolden geçmeli ve uygulanacak spora karar verilmelisiniz. Yürüyüş, bisiklet, yüzme gibi sporlar ideal olabilir.

 

 

  • Doktorunuzla beslenmenizin nasıl olması gerektiği konusunda ayrıntılı bilgi almalı ve bunu uygulamalısınız.

    Diyabet Hastasıyım Nasıl Beslenmeliyim?

    * Tip I (insüline bağlı şeker hastalığı) Doktorunuzla beslenmenizin nasıl olması gerektiği konusunda ayrıntılı bilgi almalı ve bunu uygulamalısınız.

    3 ana ve 3 ara öğün yani toplam 6 öğünü her gün aynı saatlerde yemeye özen göstermelisiniz. Yediğiniz gıdalardaki karbonhidrat miktarlarını bilmeniz çok önemlidir. Doktorunuzla ve Diyet uzmanınızla “karbonhidrat/insülin” oranı hesaplanması hakkında çalışmalar yapmalısınız.

    * Tip II (insüline bağımlı olmayan şeker hastalığı) Doktorunuzla beslenmenizin nasıl olması gerektiği konusunda ayrıntılı bilgi almalı ve bunu uygulamalısınız. Temel ilkeniz kilo kontrolü olmalıdır. Daha az yiyerek ve daha fazla hareket ederek fazla kilolarınızı verin. Az ve sık yiyin. Kesinlikle aç kalmayın, çünkü uzun süren açlık kan şekerinizde dalgalanmalara yol açarak hastalığınızı artırabilir.

     

    • Günde en az 8 bardak su için.
    • Doktorunuza danışarak düzenli spora başlayın.
    • Şeker, tuz ve alkolden sakının.
    • Kırmızı et değil beyaz et yiyin.
    • Az yağlı peynir çeşitlerini tüketin.
    • Ölçülü miktarda zeytinyağı veya sıvıyağ kullanın.
    • Light süt ve yoğurdu tercih edin.
    • Öğünlerde mutlaka pişmiş sebze yemeği ve salata yiyin.
    • Posalı yiyecekleri tercih edin.
    • Meyveleri mümkün olduğunca kabuğu ile yiyin.
    • Kuru baklagillere sofranızda sıkça yer verin.
    • Beyaz ekmek yerine kepekli ekmeği tercih edin.
    • Krema, kaymak, tereyağı ve margarinden uzak durun