SONBAHARDA BESLENME

SONBAHARDA BESLENME

Yaz aylarının geride kalması ile tatil sezonunu, sonbahara merhaba diyerek kapatıyoruz. Geçiş mevsimi olan sonbaharı, bedenimizi ve ruhumuzu kış mevsimine hazırlamak için bize tanınmış zaman gibi düşünebiliriz. Bir sıcak bir soğuk olan havaya göre giyinmek, yanında sürekli hırka taşımak hepimize zor gelir. Bu geçiş dönemlerinde bedenimizin   hassaslaşması, vücudumuzu, enfeksiyon hastalıklarına karşı zayıf hale getirir.  Bu durumda kapımızı her an çalabilecek hastalıklara karşı bağışıklığımızı güçlendirmemiz için iş bize düşüyor. Bağışıklık ve enfeksiyon arasındaki ilişkiye baktığımızda; enfeksiyon hastalıklarına yakalandığımızda vücudumuz mücadele edebilmek için yoğun çalışmaya girer. Bu, metabolik hızın artması demektir. Artan metabolik hız için gereken  enerjiyi ancak düzenli ve dengeli beslenme ile sağlayabiliriz. Yaz tatillerinin yanı sıra şeker ve kurban bayramlarının da yaz dönemine denk gelmesi, beslenme düzeninizi alt üst etmiş olabilir. Artan kilolarınız sizi korkutmasın. Hiçbir şey için geç değil J Her yaş grubu için beslenme düzeninin önem arz ettiği bu geçişte yapılması gerekenlerden bahsedelim.

Bol bol su için

Hava sıcaklığının azalması ile susama hissiniz azalabilir, bu vücudunuzun suya ihtiyacının olmadığı anlamına gelmez. Bu sebeple günlük ihtiyacınız  olan su miktarını tüketmeye özen gösterin. Böylece mevsim geçişine bağlı kabızlık durumu ile de karşılaşmamış olacaksınız.

C vitamin ihtiyacınızı karşılayın

Doğal besinler ile yeteri kadar C vitamini alamazsanız, mevsim geçişinde yaşanacak problemleri şiddetli ve uzun süreli yaşarsınız. Maydanoz, ıspanak, yeşilbiber, portakal, mandalina, limon, karnabahar bol miktarda C vitamini içerir. Özellikle sigara tiryakilerinin C vitamin ihtiyacı 2 kat olduğu için sigara tüketenlerin özellikle dikkat etmesi gerekmektedir.

Fiziksel aktivitenizi eksiltmeyin

Havaların soğumasıyla birlikte vücut, ısı değişikliğine uyum sağlayabilmek için harcamış olduğu enerji miktarını düşürür. Kilo almak istemiyorsanız aldığınız kalori ile yaktığınız kalorinin eşit olması gerekmektedir. Dolayısıyla miskinlikten kurtulmalı, mutlaka haftada 2 -3 kez fiziksel aktivite yapmalısınız.

Lifli besinlere yer vermeye özen gösterin

Lif tüketimini dengeleyebilmek için kuru baklagiller, tam tahıl ürünleri, sebze ve taze/kuru meyveler tüketin.

Günlük olarak almanız gereken protein miktarını ihmal etmeyin

Doku yapımı ve onarımındaki güçlü etkileri nedeniyle proteinleri, günlük beslenmeden eksik etmemelisiniz. Özellikle enfeksiyon geçirildiği dönemlerde, protein kaynaklarının yeteri kadar tüketmelisiniz. Özellikle süt, yoğurt, peynir, yumurta, et, tavuk, balık ve kurubaklagiller gibi gıdalar en iyi protein kaynaklarıdır.

Son olarak uzamaya başlayan akşamlarda, depresyon sezonu olarak  da bilinen bu aylarda paket paket abur cubur yemek yerine, kendinizi mutlu hissetmek için muz, taze sıkılmış meyve suları, ceviz, fındık, badem ya da 1-2 parça bitter çikolata tüketilebilirsiniz.