B 12 VİTAMİNİNİN ÖNEMİ NEDİR?

B 12 VİTAMİNİNİN ÖNEMİ NEDİR?

B 12 VİTAMİNİNİN ÖNEMİ NEDİR?

Uzun zamandır kendinizi depresif ruh hali içinde mi hissediyorsunuz? Kafanızın dağınık olmasının, bir türlü konsantre olamamanızın sebebini bilmiyor musun? Öyleyse bu yazımıza kulak verin! Depresyon, unutkanlık, sinir sistemi rahatsızlıkları ve kansızlık gibi şikâyetlerinizin başlıca sebebi B 12 vitamin eksikliği olabilir! Özellikle hayvansal besinleri yeterince tüketmiyorsanız B 12 eksikliğinizin olma ihtimali çok yüksek. B 12 vitamin eksikliği görülen kişilerin, ellerinde ve ayaklarında hissizlik veya karıncalanma hissi gibi sinirsel iletim problemleriyle de karşılaşılmaktadır. Şiddetli, uzun süreli eksiklik ise hareket kaybına, yürüme sorunlarına veya hafıza kaybına neden olabiliyor..

Sağlıklı bireylerin çoğunda eksiklik görülmemekle beraber B 12 vitamin eksikliğinin görüldüğü yerleri şu şekilde sıralayabiliriz;

  • Eksiklik genelde 50 yaş üstü bireylerde yetersiz beslenme veya ilaçlarla etkileşim sonucu emilim mekanizmasının bozulmasından kaynaklıdır.
  • Gastrointestinal ameliyatlar geçiren bireyler, çölyak veya crohsn hastalığına sahip bireylerde eksiklik görülebilmektedir.
  • Vegan veya vejeteryan beslenmede B12 kaynaklı besinler tüketilmediği için eksiklik görülebilmektedir.
  • Persiyöz anemili kişilerde eksiklik gözlenmektedir.
  • Hamile ve emziren annelerde dolayısıyla bebekte eksiklik gözlenebilmektedir.

B 12 vitamini oldukça hassas bir vitamin olduğu için ısıya karşı duyarlıdır. Yüksek ısıda pişirilen besinlerde B 12 vitamin kaybı yüksek oranda olmaktadır. Aynı zamanda B 12 vitamini suda eriyen bir vitamin olduğu için B 12 vitamininin bulunduğu besinlerin pişirme suyu döküldüğü zaman B 12 kaybı görülmektedir.

Vücutta üretilemediği için muhakkak dışardan besinler veya takviye aracılığı ile B12 vitamini alınmalıdır. B 12 vitamini bitkisel kaynaklı besinlerde yer almamaktadır. Et, tavuk, balık, yumurta, süt, yoğurt, peynir gibi hayvansal kaynaklı besinler B 12 vitamininin iyi kaynaklarıdır. Erişkin bir kişinin günlük ihtiyacı 1 mg kadardır ve orta derecede hayvansal gıda tüketen bir kişi günlük ihtiyacını karşılamaktadır.

Eksiklik durumunun fazla olması halinde ise bireylerin doktor onayı ile takviye almaları gerekmektedir.