Hamilelik Döneminde ve Sonrasında Sağlıklı Beslenme


Hamilelik Döneminde ve Sonrasında Sağlıklı Beslenme

Sağlıklı bebek gelişimi için annenin dengeli ve yeterli beslenmesi gerekir. Anne, bebeğin zihinsel ve bedensel gelişiminin tamamlanması ve sonrasında bebeğin emzirilmesi için gerekli tüm besin gruplarından almalıdır. Hamilelik süresince bebeğin büyümesi ve gelişmesi annenin aldığı besinlere bağlıdır. Fetüs ihtiyacı olan enerji ve besinleri anneden karşılar. Bu haftaki blog yazımızda gebelik döneminde ve sonrasında sağlıklı beslenmenin detaylarını sizlere aktarıyor olacağız. 

 

Hamilelikte Kilo Alma

Sağlıklı bir hamilelik için ideal kilo alımı 7-12 kilo arasında değişmektedir. Hamileliğin ilk 3 ayında 1-2 kilo alınması normaldir. ikinci 3 aylık dönemde ise 5-6 kilo daha almak normaldir. Son üç ayda ise annelerin 4-5 kilo daha alması normal bir durumdur. Hamilelik süresince alınan kilo 15 kilonun üzerinde olduğunda anne adayında ciddi problemler görülebilir. Aynı şekilde bebekte de sorunların görülmesi normaldir. Anne adaylarında diyabet ve hipertansiyon ortaya çıkabilir. Buna ek olarak anne adayları için normal doğum ve sezaryen doğum bebek irileştiği için normale göre daha zor olabilir.

Annenin enerji gereksinimi gebeliğin 20. haftasıyla birlikte daha fazla artar. Gebeliğin ikinci 3 aylık döneminde anne adayının emzirme dönemine hazırlanması ve metabolizma korunması için vücut yağ depolar. 

 

Hamilelikte Beslenme Programı

Hamilelikte beslenme programı kişiye özeldir. Anne adayının boyuna, yaşına ve yeme alışkanlıklarına göre bir beslenme programı hazırlanmalıdır. Böylece anne adayının kilosu kontrol altında tutulabilir. Günlük besinlerin %15’i proteinlerden, %30’u yağlardan ve %55’i karbonhidratlardan sağlanmalıdır. Şeker tüketimine dikkat edilmelidir. 

Anne adayına bir beslenme programı hazırlanması için anne adayının varsa hastalıkları tespit edilmelidir. Günlük ortalama 200 kalorilik besin programları hazırlanması uygun olabilir. Anne adayı zararlı gıdalardan uzak tutulmalı ve doğal gıdalara yönlendirilmelidir.

 

Gebelikte Ne Yenir?

Gebelikte özellikle tüketilmesi gereken besinleri yazımızın bu kısmında anlatabiliriz.

 

1.Protein

Gebelikte anne adayı için protein gereksinimi normalden daha fazladır. Hem hayvansal hem de bitkisel protein alınmalıdır. Protein açısından zengin besinlere bu dönemde yönelebilirsiniz. 

 

2. Kalsiyum

Anne rahminde bebeğin kemik ve diş gelişimi için 8. haftadan itibaren kalsiyum tüketimine özen gösterilmelidir. Bu dönemde 1200 miligram kadar kalsiyum almak önemlidir. 

 

3. Folik Asit

Bebeğin omurga gelişimi için önemli bir vitamindir. Gebelik döneminde folik asit bakımından zengin yiyeceklere yönelmek gerekmektedir. Bu dönemde genelde takviye folik asit de kullanılır. 

 

4. Vitaminler

A, B12 ve C vitamini alınmalıdır. Bu vitaminler bebeğin gelişiminde önemli rol oynar. Annenin de sağlığını korur ve vücudunun direncini arttırır. 

Bunların yanı sıra özellikle tüketilmesi gereken besinleri şu şekilde sıralayabiliriz;

  • Yağlı tohumlar
  • Sağlıklı yağlar
  • Sağlıklı tahıl ekmekleri
  • Meyve
  • Sebze
  • Yumurta
  • Peynir
  • Kuru baklagiller
  • Et
  • Tavuk
  • Balık
  • Süt, ayran, kefir ve yoğurt

Gebelik için Örnek Beslenme Menüsü

Unutmayın ki bu programlar kişiye özeldir. Biz yazımızın bu kısmında sizlere sadece beslenme şekli açısından fikir sunabilecek bir menü hazırladık.

Sabah

Öğle

Akşam Üzeri

Akşam

Yumurta

Izgara Et

Süt

Balık

Peynir

Sebze

 

Sebze

Ekmek

Yoğurt

 

Ekmek

Süt

Meyve

 

Taze Meyve Suyu

 

Lohusalık Döneminde Sağlıklı Beslenme

Bebeğinizi kucağınıza aldıktan sonra da beslenme biçimine devam etmeniz önemlidir. Çünkü hem hamilelik kilolarınızı vermeniz gerekir hem de emzirme sürecine girdiğiniz için yeterli ve dengeli beslenmeniz gerekir. 

 

Emzirme Döneminde Anne Kilo Verebilir mi?

Emzirme döneminde annenin enerji gereksinimi için 500 kalori alması ve ek protein ile beslenmesi gerekir. Anne sütü için bu tarz bir beslenme şekli annenin kilo vermesine engel değildir. Bir anne emzirme döneminde ortalama 1500 gram kilo verebilir. Sağlıklı beslenme amacı olan anne adayı bebeği için gerekli süt üretimini sağlarken aynı zamanda gebelik kilolarını da verebilir. Böylece anne de motive olarak hayatına devam eder. 

 

Emzirme Döneminde Beslenme

  • Emzirme döneminde daha fazla su tüketilmelidir. 
  • Süt ve süt ürünleri, sebze ve meyveler, tahıllar, yumurta ve et ürünleri ile beslenme planı oluşturulmalıdır. 
  • Her gün 2 bardak ayran ya da kefir tüketilmelidir.
  • Anne kafein tüketimine dikkat etmelidir. 
  • Brokoli, soğan ve sarımsak gibi gaz yapıcı gıdalardan uzak durmalıdır.
  • Kavun ve erik gibi meyveler bebekte ishale neden olabileceği için dikkatli tüketilmelidir. 

Hangi Besinler Anne Sütünü Arttırır?

Anne sütünü arttıran besinleri şu şekilde sıralayabiliriz;

  • Yumurta
  • Süt, ayran ve yoğurt
  • Dereotu, pazı ve ıspanak
  • Yulaf
  • Rezene
  • Havuç
  • Fındık gibi yağlı tohumlar

Gebelik dönemi ve sonrasında beslenme şekline dair detayları aktardığımız blog yazımızın sonuna geldik. Gebelik ve sonrası dönemi zorlu geçenler ya da bu dönemde sadece bebeği ve kendi ile ilgilenmek isteyenler için sağlıklı beslenme paketi aboneliği hayat kurtarıcıdır. Diyetisyen desteği alarak kendinize uygun bir beslenme biçimi belirledikten sonra hamileliğiniz boyunca kapınıza gelen sağlıklı ve taze yemekler ile sağlıklı beslenebilirsiniz.