İftarda Beslenme

Özenle hazırlanmış ramazan sofralarına oturduğumuzda yemeğe hangi yiyecekten başlayacağımıza karar veremeyiz. İftariyelikler, çorba, pide, ana yemek, tatlı… Sonunda midede ağırlık, gaz, yanma, kabızlık şikâyeti…

İftara peynir, domates, zeytin gibi kahvaltılıklar veya çorba gibi hafif yemeklerle başlanılması, 10-15 dakika sonra az yağlı et yemeği, sebze yemeği veya salatayla devam edilmesi uygundur. Yine enerji veren ancak kan şekerini dengeli bir biçimde yükselten beyaz ekmek, pirinç pilavı gibi glisemik indeksi yüksek olan besinler yerine bulgur pilavı, tam buğday ekmeği veya kepekli makarna gibi posalı besinler tercih edin.

Tek seferde büyük porsiyonlar yerine, iftardan sonra birer saat ara ile her seferinde azar azar küçük porsiyonlar şeklinde beslenebilirsiniz, ayrıca yemekleri hızlı yemekten kaçının; yavaş yavaş ve iyice çiğneyerek tüketin. Beyin doyma emrini yemekten 15-20 dakika sonra verir. Çok hızlı yemek yendiğinde bu süre zarfında enerjisi yüksek besinler yenilebilir ve bu durum ilerleyen günlerde kilo alımına da zemin hazırlar. İftarla sahur arasında 1.5-2 saatlik aralarla 2-3 öğün yapılmalı ve sahura mutlaka kalkılmalıdır. 

 

“Ramazan ayını tatlısız geçiremem” diyenlerdenseniz…

Tatlı hangi durumda alınırsa alınsın kan şekerinin ani yükselmesine ve hemen sonrasında ani düşüşüne neden olur. Bu nedenle de vücutta yorgunluk durumu oluşur. Ani şeker çıkışı ve düşüşü vücudun dengesini bozar.

Tatlı yerine uyuyana kadar olan süreçte 2 porsiyon meyve tüketilmesi, tatlı tercih edilecekse sütlü tatlıların tercih edilmesi ancak bunun da her akşam değil haftada en fazla 2 – 3 ile sınırlandırılması gerekmektedir. İftarda aşırı şerbetli, yağlı tatlılar yerine; sütlaç, güllaç, muhallebi veya meyve tatlıları tercih edin. Ayrıca tatlıları yemekten en az 1 saat sonra tüketin ve mutlaka porsiyonlarına özen gösterin.

İftarla sahur arası ortalama 2 – 2,5 litre su içmeye özen gösterin. Yemeklerle birlikte su tüketiminden ve tek seferde çok miktarda su içmekten kaçının. Bununla birlikte enerji verirken sıvı ihtiyacını da karşılayacak ayran, taze sıkılmış meyve suları, maden suları, soda, sebze suları içmeye özen gösterin.

İftar yemeğinden hemen sonra televizyon veya bilgisayar karşısına geçmek, koltukta dinlenmek yerine biraz hareket etmek, kısa mesafeli yürüyüşler yapmak sindirime yardımcı olması açısından yararlı olmaktadır.