STRES SİZİ NASIL ETKİLİYOR?

STRES SİZİ NASIL ETKİLİYOR?

Stres Sizi Nasıl Etkiliyor?

 

Günlük hayatta karşılaştığımız bazı olaylar bizleri daha stresli hale getiriyor. Psikolojik ve fiziksel etkilerin yanı sıra stres, beslenme alışkanlıklarını da etkiliyor. Kimi bireyler stresliyken daha fazla yemek yerken kimi bireyler ise daha az yemek yemektedirler. Bu durum bireylerde yeme bozukluğuna yol açmaktadır. Strese bağlı beslenme şekli ile oluşan kilo farklılıkları bireyleri daha stresli ve mutsuz hale getirmektedir.

Stres, vücutta bazı hormonların değişimine sebep olabilmektedir. Örneğin kortizol hormonu stres durumunda vücutta yağ oranını arttırarak kilo artışını kolaylaştırmaktadır. Dolaylı olarak stresten kaynaklı artan yeme durumu obezite, insülin direnci gibi bazı sağlık sorunlarının oluşmasına sebep olmaktadır. Özellikle karbonhidrat içerikli, yüksek enerjili besinlere olan yönelim stresle baş etme yöntemi olarak görülmektedir.

Stres anında dışarıdan gelen uyaranlar da (besinin kokusu, görseli vb.) yeme miktarını arttırmakta veya azaltmakta etkili olabilmektedir. Çikolata gibi mutluluk hormonunu salgılayan bazı besinlerin tüketiminin bu dönemlerde artış göstermesi tesadüf değildir. Birey hoşuna giden besinleri tercih ederek stres durumunu arka plana atmayı amaçlar. Bireylerde görülen beslenme tercihlerindeki değişimlerde oldukça dikkat çekicidir. Yapılan çalışmalar bizlere stresli durumlarda; yağ, şeker içeriği yüksek besinlerin, sebze, meyve, tahıl gibi besinlerin tercihinden daha fazla olduğunu göstermiştir.

Daha önce zevkle yediğiniz yiyeceklerden zevk almamaya başlamanız, yemeklere karşı duyduğunuz ilginin azalması gibi durumlar ise sizi stresliyken az yemeye itecektir. Sağlıksız beslenmeye neden olan bu süreç,  kilo kaybının gözlemlenmesine sebep olacaktır.

Son olarak bireylerin, stres altında iken sağlıklı beslenme düzenini ihmal etmemeleri gerektiği vurgulanmalıdır.